بی‌اطلاعی از جزییات قرارداد توتال

حمید حسینی*- کارشناسان داخلی از جزییات قرارداد ایران با توتال اطلاعاتی در دست ندارند و این موضوع موجب دشوار شدن بررسی عواقب خروج توتال از قرارداد شده است‌. در حال حاضر حتی سوال‌هایی وجود دارد که بر اساس آن روشن نیست آیا توتال از دیدگاه حقوقی این پروژه را ترک خواهد کرد یا در آن باقی خواهد ماند‌.
اظهار نظر برخی وکلای حقوق بین‌الملل فرانسه در راستایی است که بر اساس آن توتال از قرارداد خارج نمی‌شود یا به بیانی روشن‌تر چارچوب‌های حقوقی قرارداد این اجازه را به این شرکت نمی‌دهد‌. از سویی دیگر وکلای آمریکایی اظهارنظر متفاوتی دارند که بر اساس آن توتال به دلیل بازگشت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا پروژه را ترک خواهد کرد‌. همچنان این سوال مطرح است که با وجود خروج آمریکا از برجام و ادامه حضور ایران در این معاهده بین‌المللی آیا پروژه‌های قبلی شامل بازگشت تحریم‌ها خواهد شد یا خیر‌.
اما باید توجه کرد که خروج توتال به روشنی برای پیشبرد و توسعه پارس‌جنوبی اتفاق مثبتی نخواهد بود و آن را دچار چالش خواهد کرد‌. اما شدت و ضعف این چالش به میزان پیشبرد پروژه قبل از خروج توتال بستگی دارد‌. به هر روی همه طراحی‌های پارس‌جنوبی توسط توتال انجام شده و دانش این شرکت از اهمیت بسیار ویژه‌ای در قرارداد برخوردار است‌.
همچنین نکته قابل توجه دیگر آن است که برداشت از چاه‌های میعانات گازی در حال کاهش است و به منظور افزایش برداشت و بهره‌وری مناسب‌تر نیازمند دانش و تکنولوژی روزآمد هستیم‌. برداشت 12 هزار تنی باید به 25 هزار تن برسد و موضوع قابل توجه در چنین شرایطی آن است که توتال دانش لازم درباره این موضوع را در اختیارمان قرار دهد‌.


به هر روی این احتمال وجود دارد که اگر اطلاعات، دانش و تکنولوژی کافی در راستای پیشبرد فاز دوم پارس‌جنوبی در اختیار نداشته باشیم به طور قطع نیازمند شرکت‌های دیگری خواهیم بود که تکنولوژی و دانش کافی را داشته باشند تا پروژه را به سرانجام و هدف نهایی رسانده و در پی آن منتظر سوددهی آن باشیم‌. به هر روی توتال تنها شرکت در این حوزه نیست و می‌توان امیدوار بود که همکاری با دیگر شرکت‌ها به گونه‌ای دیگر ادامه پیدا کند‌.
*کارشناس قراردادهای نفتی
سایر اخبار این روزنامه
نیروهای خارجی باید از سوریه خارج شوند پیگیری وضعیت خانه و باغ دکتر مصدق به مناسبت سالروز تولدش؛ آزادی فلسطین سنت الهی است آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند دلار زدایی از اقتصاد ایران ترس پیونگ‌یانگ از تکرار سناریوی لیبی سناریوهای آینده بورس ثبت رکورد جدید گران‌ترین خانه‌های تهران در زمستان 96 به روایت مرکز آمار؛ رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران: ملت غرغروی ایران! دن‌کیشوت‌های حزبی! راهکاری برای عبور تهران از بحران استراتژی توسعه صنعتی پس از سه سال هنوز در خواب است توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ زمزمه‌های توتال برای خروج از پارس‌جنوبی؛ اختلالات به نوبت: بی‌اطلاعی از جزییات قرارداد توتال انتخابات عراق و برآیندهای داخلی و خارجی بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی